اندر مشکلات بازی‌های کرک شده



وقتی ویندوزی که روی سیستم نصب هست کرک شده باشد، توقع بیجایی است که بخواهیم یک بازی اورجینال روی آن نصب کنیم. بگذریم از این مسئله که معلوم نیست اصلا بازی اورجینال برای رایانه‌های رومیزی در ایران پیدا می‌شود یا خیر؛ حُسن بازی‌های کرک شده این است که می‌شود بهترین بازی‌های روز را با کمترین قیمت تهیه کرد. برای مثال بازی متال گیر فانتوم پین را که چیزی در حدود 25 دلار قیمت دارد می‌شود تنها با 11 هزارتومان ناقابل تهیه کرد و یا بازی GTA IV را که نزدیک به 17 دلار قیمت دارد تنها با 8 هزارتومان خرید. حالا سوال پیش می‌آید که دردمان چیست؟!
شاید بازی‌های کرک شده به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشند اما گاهی ایرادهای عجیب و غریبی دارند. برای مثال وقتی Far cry 3 را نصب کردم به علت نبود چند فایل سیستمی بازی اجرا نمی‌شد، در این مواقع باید قید پشتیبانی شرکت را بزنید، البته اگر شرکتی در کار باشد. شانسی که من آوردم این بود که در پیغام خطا صراحتا نام فایل‌های .dll که مفقود بودن آمده بود و با یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا شد. البته گاهی هم نصب به راحتی انجام می‌شود اما با موارد عجیبی بعد از نصب مواجه می‌شویم. برای مثال بازی متال‌گیر فانتوم پین به راحتی و بدون مشکل نصب شد، اما برای اینکه بتواند از فیلتر نهادهای نظارتی رد شود در مواردی دچار سانسور شده بود. به عنوان مثال در صحنه ابتدایی بازی که بیگ باس از کما بیرون می‌آید با تعجب به پرستار نگاه می‌کردم که ظاهری مردانه اما حرکاتی زنانه داشت و مشخص بود برای اینکه من تحریک نشوم به زور جنسیت‌اش را تغییر داده بودند.
اما از همه عجیب‌تر بازی GTA IV است که دلیل اصلی من برای نوشتن این یادداشت هم است. این بازی را یک شرکت بی‌نام و نشان که احتمالا وجود خارجی هم ندارد، فقط سی دی را رایت کرده و داخل پاکت گذاشته، به بازار عرضه کرده است. وقتی دیسک اول را داخل دستگاه گذاشتم و گزینه نصب را انتخاب کردم بازی در مرحله نصب باقی ماند و پیغام قراردادن دیسک دوم ظاهر نشد. به خاطر تبحر دوستان مجبور شدم محتویات هر دو دیسک را داخل یک فولدر کپی کنم و از این طریق بازی را نصب کنم.
این بازی هم مثل خیلی از بازی‌های دیگر در موارد دچار اصلاحاتی شده بود که گیمرها تحریک نشوند. البته این اصلاحات تنها باعث شده بود که صدای بازی در جایی که انمیشن‌های قبل و بعد از ماموریت پخش می‌شوند حذف شود، انگار که ما فقط با گوش تحریک می‌شویم. اما یک مشکل عجیب دیگر هم وجود دارد، اینکه اگر چند اکانت روی سیستم وجود داشته باشد فقط در اکانت ادمین به بازی به خوبی کار می‌کند و در سایر اکانت‌ها به شدت کُند است. این از آن دست مشکلاتی است که آدم مجبور است به پشتیبانی (البته اگر وجود داشته باشد و پاسخگو باشد) متوسل شود. از اوتوران آدرس سایت بازی را پیدا می‌کنم، اما همچین سایتی وجود ندارد.
شاید زمانی از بازار بازی‌های کرک شده در داخل ایران لذت می‌بردیم اما این اواخر بازی‌های کرک نه تنها لذتی ندارند که سوهان روح هستند. گویا آه بازی‌سازان دامن‌مان را گرفته است.

نظرات

پست‌های پرطرفدار