با فیلتر شدن تلگرام موافق نیستم اما ناراحت هم نیستم

همین اول کار بگم که با فیلتر شدن تلگرام یا هر پیام‌رسان دیگری موافق نیستم چون فیلترینگ راه حل نیست، پاک کردن صورت مسئله است اما در این مورد خاص از فیلتر شدن تلگرام ناراحت نیستم حتی اگر رفع فیلتر نشود. اینکه خصومت من با تلگرام از کجا آب میخورد خودش حدیث مفصلی است که در ادامه به سمع و نظرتان میرسانم.
من تلگرام داشتم وقتی که تلگرام مُد نبود. آن روزها که سر همه در لاین گرم بود من به دوستان و آشنایان پیشنهاد میکردم که تلگرام نصب کنند بخاطر امنیت بالایی که دارد. حدود یکسال بعد که تلگرام همه گیر شد دوستی گفت یکسال پیش که کسی نمی‌دونست تلگرام چیه این می‌گفت تلگرام نصب کنید و با دست من را نشان میداد. این‌ها را گفتم که فکر نکنید من از همان اول با این طفلکی مشکل داشتم. اتفاقا من مدت‌ها به تلگرام عشق می‌ورزیدم، این چرخش ۱۸۰ درجه‌ای و تبدیل عشق به نفرت از آن روزی شروع که کانال‌ها به تلگرام اضافه شدند.
من از همان روز اول با کانال‌های تلگرام مشکل داشتم. با خودم گفتم ما پیام‌رسان‌ها را نصب میکنیم تا باهمدیگر صحبت کنیم نه اینکه یک نفر حرف بزند و ما همه گوش کنیم. اما مثل اینکه دیگران مثل من فکر نمی‌کردند و خیلی زود کانال‌های تلگرامی بین مردم گُل کرد و حتی مدیریت کانال‌های تلگرام تبدیل به یک شغل نون آب‌دار شد. خیلی زود اراجیف هم راهشان را به این کانال‌ها باز کردند. مطالب به ظاهر علمی و موثق اما از پایه و اساس غلط که به خاطر ماهیت اشتباهش نمی‌شود زیرش کامنت گذاشت و فحش را کشید به جد و آباد نویسنده‌اش که دیگر مهملات به خورد مردم ندهد.
اما وای از آن عده کثیری که این مهملات را می‌خوانند، باور می‌کنند و بازنشر میدهند. از مطلبی که تخم هندوانه را نوشداروی انواع سرطان می‌داند و امواج وای‌ فای را عامل سرطان و کلمه Like را مشتق لاییک و زاده صهیونیسم می‌داند. آن وقت مجبور هستی این مطالب را بخوانی و دم نزنی که آخرش دق مرگ میشوی یا اینکه با بازنشر دهندگان مجادله کنی که به خاطر جهل بی‌پایان عاقبت راهی دارالمجانین میشوی. غیرقابل جستجو بودن محتوای منتشر شده در تلگرام و بلایی که به سر تولید محتوای فارسی آورده است بماند.
شاید این دلایل به نظر شما احمقانه بیاید اما من به این دلایل از فیلتر شدن تلگرام ناراحت نیستم.

نظرات

پست‌های پرطرفدار