چرا نمی‌توانیم جایگزین مناسبی برای تلگرام پیدا کنیم؟



این روزها مطالب زیادی راجع به پیامرسان‌هایی که می‌توانند جایگزین تلگرام شوند می‌خوانم و کامنت‌هایی که تکرار می‌کنند هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تلگرام شود. درست است، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین تلگرام شود دلیلش هم این است که تلگرام در ایران تبدیل به اینترنت شده است.
تلگرام ابزاری برای گفتگو، ارسال فایل، دیدن فیلم، گوش کردن موسیقی، خواندن اخبار و ... شده است و هیچ پیامرسانی وجود ندارد که تمام این امکانات را یکجا داشته باشد. حتی من کسانی را دیده‌ام که یک کانال تلگرامی ساخته‌اند و شروع به وبلاگنویسی بربستر تلگرام کردند. کسب و کارهای تلگرامی هم که جای خود  را داردند. خیلی‌ها هستند که تلگرام را مترادف اینترنت می‌داند. یادم نمیرود روزی که همکارم گفت اینترنت قطع شده، با تعجب گفتم اینترنت که وصله، اون هم گفت ببین تلگرام وصل نمیشه. حالا دلیل اینکه چرا  جایگزینی برای تلگرام نیست روشن می‌شود. اما آیا پیامرسان‌های دیگر که این قابلیت‌ها را ندارند عقب مانده هستند یا اینکه تلگرام خیلی پیشرفته است و جلوتر از زمان حرکت می‌کند و یا اینکه ما تمایل داریم اینترنت را در تلگرام خلاصه کنیم.
وقتی می‌شود فایل‌های مربوط به کار یا تحصیل را از طریق ایمیل به شکل رسمی‌تری ارسال کرد چرا باید این کار را در بستر تلگرام انجام دهیم. وقتی سرویس‌های زیادی برای استریم موسیقی و فیلم وجود دارد چرا باید درون تلگرام اینکار را انجام دهیم. وقتی هزاران سایت خبری و نرم‌افزار خبرخوان وجود دارد که تمرکزشان روی مطلع شدن از آخرین اخبار در کمترین زمان است چرا باید دست به دامن کانال‌های تلگرامی شویم. بماند از تاثیر منفی کانال‌های تلگرامی که بصورت یک طرفه مطالب درست و غلط (بیشتر غلط) را بخورد مردم می‌دهند و عده‌ای هم همان مطلب غلط را اینور و انور نقل می‌کنند و وقتی می‌گویی سند گوشی را از جیبشان درمی‌آورند و مطلبی را که در فلان کانال درج شده نشان می‌دهند. انگار که کانال تلگرام سند است و تعداد بالای دنبال کنندگان اعتبارش؛ دوستی در ویرگول قبلا همه این‌ها را به تفصیل در یادداشتی با عنوان «بنام پسرفت» بیان کرده که حواله‌تان میدهم به همانجا که این مطلب پیش از حد دور و دراز نشود.
ختم کلام اینکه تا وقتی که بخواهیم تمام اینترنت را در یک پیامرسان بگنجانیم معلوم است که جایگزینی برای تلگرام پیدا نمی‌شود. اما اگر معقول‌تر فکر کنیم و از یک پیامرسان توقع داشته باشیم که پیام ما را به شکل ایمن و سریع به دست مخاطب موردنظر برساند جایگزین‌های خوب زیادی برای تلگرام داریم. حالا نه اینکه بخواهم از فیلتر شدن تلگرام حمایت کنم، همانطور که قبلا گفتم فیلتر راه حل نیست پاک کردن صورت مسئله است اما شاید فیلتر شدن تلگرام یادمون بیاره که ایمیل برای چی بود و خبرخوان‌ها چیکار می‌کردند و اینترنت خیلی بزرگتر از آن چیزی است که ما به اسم تلگرام می‌شناسیم.

نظرات

پست‌های پرطرفدار