در دنیای تو ساعت چند است؟

در دنیای تو ساعت چند است؟





از نظر خیلی‌ها «در دنیای تو ساعت چند است؟» یک عاشقانه خوب و خوش ساخت است، اما اگر کل فیلم در سر فرهاد باشد و آنچه که ما می‌بینم فقط توهمات او باشد چه؟! شاید تمام این فیلم در ذهن فرهاد که روی سرش ایستاده می‌گذرد. بیاید این اثر صفی یزدانیان را بیشتر بررسی کنیم.
گلی (لیلا حاتمی) بعد از 20 سال از فرانسه به ایران برمی‌گردد. در بدو ورودش به شهر زادگاهش رشت با فرهاد (علی مصفا) رو به رو می‌شود. فرهاد به خوبی گلی را می‌شناسد اما گلی فرهاد را به خاطر نمی‌آورد. 20 سال دوری از ایران باعث شده است گلی خیلی چیزها و کس‌ها را از یاد ببرد؟! شاید؛ اما چطور می‌شود که گلی آقای مهربان، عروس، کارگرهای باغشان، علی یاقوتی و حمید کاشی، همه را می‌شناسد اما هیچ چیز راجع به فرهاد نمی‌داند. فرهاد و گلی در دوران دبستان با هم همکلاس بودند، بعدها در دانشگاه هم با هم بودند، وقتی که گلی به فرانسه رفت فرهاد همدم روزهای پیری مادرش حوا (زهرا حاتمی) بود. پس چطور می‌شود که گلی هیچ چیز راجع به فرهاد نمی‌داند؟!
فرهاد از روز اولی که گلی را دید عاشقش شد. آنقدر عاشق که وقتی گلی سر کلاس می‌گوید عاشق بوی پوست پرتقال سوخته روی بخاری است، روی بخاری کلاس پوست پرتقال می‌گذارد، تمام ظرف‌های خانه را آب می‌کند و توی حیاط می‌چیند تا بخار شوند و ابر تشکیل شود و برف ببارد تا توی کوچه گلی برف بازی کند و گلی را یک نظر از پشت پنجره ببیند؛ او‌ آنقدر عاشق گلی است که وقتی گلی به فرانسه می‌رود زبان فرانسه یاد می‌گیرد، پنیر فرانسوی درست می‌کند و یک ساعت رومیزی را به وقت فرانسه تنظیم می‌کند تا همیشه به خاطر داشته باشد در دنیای گلی ساعت چند است.
باز هم می‌پرسم چرا گلی فرهاد را نمی‌شناسد و هیچ چیز از او به یاد ندارد. یکی از هنرنمایی‌های فرهاد این است که روی سرش می‌ایستد. این هنرش را جلوی خانه گلی نشان می‌دهد و گلی او را دعوت می‌کند به خانه بیاید. فرهاد سرش گیج می‌رود، می‌گوید بخاطر این است که زیاد روی سرش ایستاده، غش می‌کند و توهم می‌بیند اما تنها نیست گلی هم در این توهمات با او شریک است. شاید کل فیلم توهمات فرهاد باشد که زیاد روی سرش ایستاده، شاید گلی اصلا به ایران برنگشته است.
این‌ها همه نظر شخصی من راجع به فیلم است، حتی اگر کل فیلم توهمات فرهاد هم باشد بسیار زیباست و پیشنهاد می‌کنم حتما این فیلم چشم نواز و البته گوش نواز را تماشا کنید.

نظرات

پست‌های پرطرفدار