آینده امنیت گوشی‌های هوشمند




هر روز به حجم اطلاعاتی که روی گوشی‌های هوشمند ذخیره می‌کنیم اضافه می‌شود. پس امنیت گوشی‌های هوشمند از جایگاه ویژه برخوردار است. این که تلفن هوشمند من فقط به دست من باز شود و اطلاعات درونش را فقط برای من افشا کند خیلی مهم است. زمانی گوشی‌ها برای احراز هویت صاحبانشان از پین کدهای 4 رقمی، الگوهای کشیدنی و پسوردها استفاده می‌کردند تا اینکه آیفون اپل با حسگر تاچ آیدی از راه رسید. خیلی زود حسگر اثر انگشت همه گیر شد و شرکت‌ها سعی کردند تا سایر روش‌های احراز هویت بیومتریک را به گوشی‌های هوشمند بیاورند.
از فیس آیدی اپل تا اسکنر عنبیه چشم سامسونگ که می‌شود گفت آخرین دستاوردها در این زمینه هستند. فیس آیدی قرار بود به وسیله 30 هزار نقطه یک نقشه از چهره مالکش تهیه کند و با کمک هوش مصنوعی چهره مالکش را شناسایی کند. اپل مدعی بود که فیس آیدی امنیت بسیار بالایی دارد و بسیار بهتر از تاچ آیدی است. اما با ورود آیفون 10 به بازار و بررسی فیس آیدی مشخص شد که آنقدرها هم که اپل ادعا میکرد فیس آیدی دقیق نیست و نمی‌توانیم با اطمینان صد در صدی امنیت اطلاعاتمان را به آن بسپاریم. وقتی فیس آیدی نمی‌تواند دوقلوهای همسان را تشخیص دهد، آیفون مادر را با چهره پسر باز می‌کند و فریب ماسک‌های 3 بعدی را می‌خورد نمی‌تواند قابل اطمنیان باشد. اسکنر عنبیه هم نمی‌تواند خیلی جالب باشد، بنظر من اثر انگشت هنوز هم بهترین راه حل است.
حالا سامسونگ پتنت حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر را به ثبت رسانده است. در توضیح این پتنت آمده است که «می‌توان تا 12 مکان حساس به فشار ایجاد کرد تا امکان بررسی اثر انگشت در جای جای صفحه نمایش و با توجه به طراحی اپلیکیشن‌ها در دسترس باشد.»
این یعنی اینکه حسگر اثر انگشت قرار نیست فقط قفل گوشی را برایمان باز کند. بعد از قفل گشایی هم همواره مراقب است که گوشی در دست چه کسی است و اطلاعات را در اختیار چه کسی قرار می‌دهد. این می‌تواند آینده امنیت در گوشی‌های همراه باشد.

نظرات

پست‌های پرطرفدار