سینوهه پزشک مخصوص مصر

جایی به نقل از مارکس نوشته بود «تاریخ دوبار تکرار می‌شود؛ بار اول به صورت تراژدی و بار دوم به صورت کمدی.و قهرمانان این تاریخ دوبار زائیده می‌شوند؛ یک بار در قامت یک اسطوره و بار دیگر در قامت یک دلقک». این را نوشتم تا بروم سر کتاب «سینونه پزشک مخصوص فرعون» که استاد ذبیح‌الله منصوری الحق و النصاف خیلی عالی ترجمه‌اش کرده.
این کتاب ۱۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نوشته است و در سال ۱۹۴۵ در قالب رمان به دست میکا والتری، منتشر شد. این کتاب توصیفی تقریبا دقیق از زندگی مردمان آن زمان دارد. با خواندن این کتاب متوجه می‌شوید که زندگی در آن زمان گرچه نسبت به ساده‌تر بود، اما تفاوت چندانی با امروز ندارد. دلیل آوردن آن نقل قول از مارکس در ابتدای مطلب هم همین بود.
در سه هزار و سیصد سال پیش مردم عادت داشتند برای نوشیدن به کافه‌ها بروند. کشتیرانی‌هایی بودند که مشابه با شرکت‌های سهامی امروزی اداره می‌شدند و مردم می‌توانستند با سرمایه‌گذاری در آن‌ها در سود و یا ضرر احتمالی شریک شوند. فضا‌های مشابه با دانشگاه امروزی وجود داشت که در آن دانشجویان در رشته پزشکی تحصیل می‌کردند با این تفاوت که این دانشگاه‌‌های باستانی در محل معبد برگزار می‌شد و استاید به نوعی کاهن به حساب می‌آمدند. مردم آن زمان دیندارتر از مردم امروز نبودند و در آن زمان‌ هم دین ملعبه دست عده‌ای دین فروش بود.
البته تفاوت‌های فاحشی هم به لحاظ فرهنگی میان امروز و دیروز وجود دارد. از جمله ازدواج با خواهر که در آن زمان بسیار رایج و عادی بود. به طوری که اگر کسی در آن زمان با زنی همخوابگی می‌کرد اصلاحا می‌گفتند فلان زن را خواهر خودش کرده است.
در مجموع اگر به داستان‌های تاریخی علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنم حتما این کتاب را بخوانید. با این که عنوان این کتاب «سینوهه پزشک مخصوص مصر» است اما اتفاقاتش تنها به مصر محدود نمی‌شود و شما را وارد یک سفر پر فراز و نشیب در جهان باستان می‌کند. با این که کتاب در ۳۳۰۰ سال پیش نوشته شده است اما وقایع آن طوری است که برای مخاطب امروزی کاملا مفهوم و ملموس است. امیدوارم از خواندن این کتاب لذت ببرید.
#کتاب #سینوهه #تاریخ

نظرات

پست‌های پرطرفدار